Zpětná vazba s pomocí MBTI® II – Smysly a Intuice

Když představujeme MBTI® – ať individuálně nebo na týmových workshopech – často dostáváme otázku – a jak to mohu uplatnit, k čemu je mi znalost preferencí užitečná?🤔

V této sérii článků se věnujeme tomu, jak může může být znalost preferencí podle MBTI® užitečná při předávání zpětné vazby. Tenhle článek věnujeme rozdílům v preferencích pro smysly – S a intuici – N, dva různé pohledy na vnímání světa kolem nás.

Pokud máte preferenci pro smysly, je pro vás důležité stát nohama na zemi, být ukotvení v realitě. Svět kolem sebe si mapujete prostřednictvím smyslů – vidíte, slyšíte, dotýkátete se, ochutnáváte, zkoušíte a hlavně – ověřujete. Opíráte se o data a a předchozí zkušenosti. Nevěříte jen tak něčemu, rohlíkem vás snadno neopijou. Vyjadřujete se doslovně, žádné omáčky. Je pro vás podstatné, co je – tady a teď. Úkoly potřebujte mít jasně zadané.

Pokud máte preferenci pro intuici, díváte se dopředu, do budoucna. Někdy tak intenzivně, že od okolí slyšíte, že jste mimo. Intenzivně si totiž představujete, co by mohlo být, spíš než to, co je. Občas asi zaslechnete od okolí něco o stavění vzdušných zámků. Kromě budoucnosti, ale také vnímáte kontext, souvislosti, “big picture”. Vyjadřujete se obrazně, v metaforách. Dokážete si představit, jak daná věc bude vypadat, někdy ale nedokážete vysvětlit proč. Jasná zadání vás svazují. Stačí jen vytyčený cíl, cestu k němu si rádi hledáte sami.

Jak se tyto preference mohou promítat v poskytování zpětné vazby?

Pokud sami máte preferenci pro smysly a chystáte se předat zpětnou vazbu smyslovému:

  • Soustřeďte se na fakta a buďte připraveni rozebrat si všechno do detailu. Ale, zároveň si hlídejte míru detailu, ať vám neunikne to podstatné.
  • Že je dobré připravit si pár konkrétních bodů a pak se jich i držet vám ani připomínat nemusím. Sem tam se nebojte odbočit stranou, může to přinést nové nápady.
  • Vaše pozornost se přirozeně obrací ke zhodnocení minulosti, spoléháte se na předchozí zkušenosti – pozor ale, abyste neopominuli i hledání nových možností. Začněte fakty, zhodnoťe co bylo, ale nezapomeňte dát prostor i brainstormingu – co můžeme zkusit jinak, co ještě neděláme a rádi bychom si vyzkoušeli…
  • A pokud se v brainstormingu necítíte silní v kramflecích, nezdráhejte si přizvat někoho, kdo v něm zdatný je a tuto dovednost si zkušeností postupně rozvíjet. Uvidíte, že za nějaký čas už to zvládnete sami.

Pokud máte preferenci pro smysly a chystáte se předat zpětnou vazbu intuitivnímu:

  • Snažte se nezacházet do velkých detailů a nebýt příliš popisní – to jsou přesně momenty, kdy lidé s preferencí pro intuici ztrácí pozornost.
  • Snažte se danou záležitost přirovnat k zajímavé analogii, zapojte představivost.
  • Klaďte důraz na to, jaký dopad bude mít jednání v budoucnu.
  • Neznervózněte, když váš protějšek začne odbíhat od tématu. Pro intutivní preferenci je to přirozené a přináší to nové vhledy. To může obohatit. Pokud už ale odběhnete od tématu hodně daleko, vracejte protějšek zpátky na zem. (Promiň, je to strašně zajímavé. Teď bychom se potřebovali soustředit na dořešení…… Dotáhneme to a tu novou myšlenku probereme příště?)
  • Kontrolujte si, jak vám protějšek porozuměl. Intuitivci totiž často mají dojem, že je to jasné a samotné je nenapadne se doptat. Než tedy vyšlete intuitivní kolegy plnit, co jste si domluvili, ujistěte se, že všechny strany tomu rozumí stejně.

Pokud sami máte preferenci pro intuici a předáváte zpětnou vazbu smyslovým:

  • Zapomeňte na metafory nebo se v nich alespoň kroťte, váš protějšek ocení spíš, když se opřete o fakta. Okořenit ale můžete ilustrativními příběhy – pozor – založenými na skutečných situacích.
  • Ideálně si připravte pár bodů a těch se potom držte, neodbíhejte příliš daleko od tématu. A pokud odběhnete, vraťte se zpět.
  • Uvědomte si, že cokoliv přijde jasné vám, nemusí být jasné i ostatním – vnímejte, jestli váš protějšek správně porozuměl a pokud máte dojem, že ne, buďte trpěliví. Doptávejte se a buďte připraveni na doplňující otázky. Pokud na ně budete schopni odpovědět, získáte si důvěru.
  • Snažte se soustředit na to, co se děje tady a teď – v průběhu hovoru, aby vám neuniklo, jak váš protějšek reaguje a mohli jste se tomu přizpůsobit.

Pokud sami preferujete intuici a předáváte zpětnou vazbu intuitivnímu:

  • Nespoléhejte se na to, že váš protějšek přikyvuje a je mu to jasné. Často ten dojem skutečně má, nicméně jeho obraz se může někdy dost výrazně lišit od toho vašeho. Ujišťujte se, že se vaše představy shodují. Pokud máte dojem, že se míjíte, zkuste sejít z vyšších pater na zem a ověřit si fakta.
  • Ve formulacích se můžete více rozmáchnout, váš protějšek trefnou metaforu nejspíše ocení.
  • Snažte se soustředit na to co se děje tady a teď – v průběhu hovoru, aby vám neuniklo, jak váš protějšek reaguje.
  • Dávejte si pozor na odbíhání od tématu. Nezapomínejte, co jste chtěli probrat původně, aby se vám nestalo, že si skvěle zabrainstormujete, ale neproberete to, co jste potřebovali.
  • Pokud máte pocit, že je pro vás náročné zapojit více dovedností preference pro smysly, nezdráhejte se přizvat si někoho, kdo pomůže vaši konverzaci udržet ve vytyčených kolejích a učte se od nich, jak na to.

Doufám, že jste opět našli pár užitečných tipů na využití znalosti preferencí podle MBTI® ve sdílení zpětné vazby pokud máte preferenci pro smysly – S nebo intuici – N. Preferenční pár – introverzi – I a extroverzi – E jsme rozebrali v článku předchozím.  Další na řadě bude myšlení – T a cítění – F.

Neznáte své preference? Můžeme vám ušít workshop na míru, domluvit individuální konzultaci nebo se přihlaste na online workshop, kde své preference zjistíte. Také si můžete poslechnout podcast Typni si 🙂, který se rozdílům v jednotlivých preferenčních párech věnuje. A můžete se zkusit i orientačně otestovat na našem webu.